Asociaţia Moldova a Companiilor Private în Domeniul TIC (ATIC) – sursă de informare pentru cariere de succes.
În cadrul sesiunilor de formare organizate de ATIC în 22 de școli din republică mai mult de 1600 de tineri au avut
posibilitatea de a găsi informații utile cu privire la activitățile specifice din IT...vezi mai mult
....................................................................................................
Orientarea în carieră în Republica Moldova
Orientarea în carieră este
considerată un bun public, corelat cu scopurile politicilor referitoare la
învăţare, piaţa muncii şi egalitatea de şanse. În contextul politicilor privind
învăţarea pe întreg parcursul vieţii corelate cu politicile referitoare la o
piaţă a muncii active şi cu conceptul ocupării durabile a forţei de muncă,
ghidarea în carieră şi orientarea profesională trebuie să fie accesibilă
tuturor oamenilor, pe parcursul întregii lor vieţi şi, în primul rînd, celor
care se pregătesc pentru viaţă. Acest proces este necesar să înceapă în
sistemul şcolar acolo unde educaţia privind cariera şi orientarea profesională
trebuie să îi ajute pe tineri să ia decizii realiste privind cariera, de la o
vârstă tânără.
Orientarea profesională şi ghidarea în carieră a elevilor este o problemă foarte actuală şi pentru Republica Moldova.
După
ce a la nivel European a fost adoptată Declaraţia Miniştrilor Europeni ai
Educaţiei şi Formării Profesionale şi a Comisiei Europene, privind întărirea cooperării europene
în domeniul formării profesionale ( la
29-30 noiembrie 2002), Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Concepţia privind orientarea,
pregătirea şi instruirea profesională a resurselor umane, (Hotărîrea
Parlamentului nr.253-XV din 19 iunie 2003, Monitorul Oficial al Republicii
Moldova nr.155-158, art.640), care a
trasat ca viziuni strategice: “să fie
elaborate şi puse în aplicare programe şi activităţi speciale de informare, susţinere psihologică,
orientare, pregătire şi integrare profesională a cetăţenilor în corespundere cu
particularităţile individuale ale personalităţii, cu necesităţile pieţei muncii
şi cu schimbările social-economice continue, precum şi măsuri de susţinere a
agenţilor economici pentru participarea lor la realizarea programelor
respective” (cap III).
“Concepţia”,
în afară de susţinerea şi reprofilarea
şomerilor, a pus două probleme majore majore:
-
orientarea profesională şi consilierea
elevilor;
-
susţinerea psihologică.
(Extras:“Elementele de bază ale sistemului de orientare profesională sînt:
a) orientarea profesională în cadrul principalelor discipline de
studii şi disciplinei speciale "Educaţia tehnologică" - în
învăţămîntul primar şi gimnazial;
b) modulul "Cariera profesională" în cadrul
disciplinei "Educaţia tehnologică" - în clasa a
IX-a, învăţămîntul gimnazial;)
În
conformotate cu Concepţia, Guvernul a
aprobat Regulamentul privind orientarea profesională şi susţinerea psihologică
a populaţiei în problemele ce ţin de carieră” (Hotărîrea Guvernului nr.450 din
29 aprilie 2004 “Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.77-79,
art.607), în care se stabilesc sarcini pentru sistemul educaţional:
“ Instituţiile
de învăţămînt primar, gimnazial, liceal, mediu general şi instituţiile de
învăţămînt speciale pentru copiii cu handicap, împreună cu organele ocrotirii
sănătăţii, luînd în considerare condiţiile economice locale şi interesele
elevilor şi în baza standardelor şi normativelor ocupaţionale:
asigură direcţionarea programelor de învăţămînt, materialelor didactice şi
procesului instructiv-educativ în general spre orientarea
profesională a elevilor, participarea la această activitate a colectivelor
pedagogice, părinţilor, specialiştilor, organizaţiilor şi instituţiilor de
resort;
desfăşoară sistematic, calificat şi în complex, activităţi de orientare
profesională a copiilor şi
elevilor;
..........
organizează informarea şi consultarea profesională a elevilor, formează
aspiraţiile şi planurile lor profesionale în baza studierii în complex a
personalităţii lor, luînd în considerare particularităţile psihofiziologice
individuale, starea sănătăţii lor, precum şi necesarul de cadre pe piaţa forţei
de muncă;
Începând cu anul şcolar 2010-2011
afost introdus cursul obligatoriu "educaţia civică " care cuprinde modulul „Creşterea personală şi
orientarea în carieră”. În cadrul acestui modul se realizează 4-10 ore de ghidare în carieră.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu