CARIERA MEA


Asociaţia Moldova a Companiilor Private în Domeniul TIC (ATIC) – sursă de informare pentru cariere de succes.

În cadrul sesiunilor de formare  organizate de ATIC în 22 de școli din republică  mai mult de 1600 de tineri au avut 
posibilitatea de a găsi informații utile cu privire la activitățile specifice din IT...vezi mai mult

....................................................................................................
Orientarea în carieră în Republica Moldova

Orientarea în carieră este considerată un bun public, corelat cu scopurile politicilor referitoare la învăţare, piaţa muncii şi egalitatea de şanse. În contextul politicilor privind învăţarea pe întreg parcursul vieţii corelate cu politicile referitoare la o piaţă a muncii active şi cu conceptul ocupării durabile a forţei de muncă, ghidarea în carieră şi orientarea profesională trebuie să fie accesibilă tuturor oamenilor, pe parcursul întregii lor vieţi şi, în primul rînd, celor care se pregătesc pentru viaţă. Acest proces este necesar să înceapă în sistemul şcolar acolo unde educaţia privind cariera şi orientarea profesională trebuie să îi ajute pe tineri să ia decizii realiste privind cariera, de la o vârstă tânără.

Orientarea profesională şi ghidarea în carieră a elevilor este o problemă  foarte actuală şi pentru Republica Moldova.
     
După ce a la nivel European a fost adoptată Declaraţia Miniştrilor Europeni ai Educaţiei şi Formării Profesionale şi a Comisiei Europene,  privind  întărirea cooperării europene în domeniul formării profesionale  ( la 29-30 noiembrie  2002),  Parlamentul Republicii Moldova  a adoptat Concepţia privind orientarea, pregătirea şi instruirea profesională a resurselor umane, (Hotărîrea Parlamentului nr.253-XV din 19 iunie 2003, Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.155-158, art.640), care  a trasat  ca viziuni strategice: “să  fie elaborate  şi puse în aplicare programe şi activităţi speciale de informare, susţinere psihologică, orientare, pregătire şi integrare profesională a cetăţenilor în corespundere cu particularităţile individuale ale personalităţii, cu necesităţile pieţei muncii şi cu schimbările social-economice continue, precum şi măsuri de susţinere a agenţilor economici pentru participarea lor la realizarea programelor respective” (cap III).
 “Concepţia”, în afară de susţinerea şi  reprofilarea şomerilor,  a pus  două probleme majore majore:
-         orientarea profesională şi consilierea elevilor;
-         susţinerea psihologică.
(Extras:“Elementele de bază ale sistemului de orientare profesională sînt:
a)  orientarea profesională în cadrul principalelor discipline de studii şi disciplinei speciale "Educaţia tehnologică" - în învăţămîntul primar şi gimnazial;
b)  modulul "Cariera profesională"  în cadrul disciplinei "Educaţia tehnologică" -  în clasa a IX-a,  învăţămîntul gimnazial;)

     În conformotate cu Concepţia,  Guvernul a aprobat Regulamentul privind orientarea profesională şi susţinerea psihologică a populaţiei în problemele ce ţin de carieră” (Hotărîrea Guvernului nr.450 din 29 aprilie 2004 “Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.77-79, art.607), în care se stabilesc sarcini pentru sistemul  educaţional:
Instituţiile de învăţămînt primar, gimnazial, liceal, mediu general şi instituţiile de învăţămînt speciale pentru copiii cu handicap, împreună cu organele ocrotirii sănătăţii, luînd în considerare condiţiile economice locale şi interesele elevilor şi în baza standardelor şi normativelor ocupaţionale:          
asigură direcţionarea programelor de învăţămînt, materialelor didactice şi procesului  instructiv-educativ în general spre orientarea profesională a elevilor, participarea la această activitate a colectivelor pedagogice, părinţilor, specialiştilor, organizaţiilor şi instituţiilor de resort;          
desfăşoară sistematic, calificat şi în complex, activităţi de orientare profesională a copiilor şi elevilor;          
..........
organizează informarea şi consultarea profesională a elevilor, formează aspiraţiile şi planurile lor profesionale în baza studierii în complex a personalităţii lor, luînd în considerare particularităţile psihofiziologice individuale, starea sănătăţii lor, precum şi necesarul de cadre pe piaţa forţei de  muncă;          

Începând cu  anul şcolar 2010-2011 afost introdus cursul obligatoriu "educaţia civică " care cuprinde modulul „Creşterea  personală şi orientarea în  carieră”. În cadrul acestui modul se realizează 4-10 ore de ghidare în carieră.

Niciun comentariu: