ARTICOLE


CURRICULUM: PERSPECTIVE CONCEPTUALE, ISTORICE ŞI VOCAŢIONALE

           Termenul de curriculum este consemnat pentru prima dată în documentele universităţilor din Leiden (1582) si Glasgow (1633). Prima lucrare lexicografică în care apare este "The Oxford English Dictionary " (OED), iar înţelesul care i se conferă este cel de "curs obligatoriu de studiu sau de instruire, susţinut intr-o şcoală sau o universitate".
            În limba latină, termenul desemna fugă, alergare, cursă, întrecere, car de luptă (Cassell, "Latin-English Dictionary"). Metamorfozarea întelesului , din referent al faptului sportiv în semnificant al contextului educational, este plasată de cercetătorul american David Hamilton (1989) în torentul miscărilor ideologice şi sociale din Europa celei de-a doua jumătăţi a secolului al XVI-lea, care au avut, printre rezultante, tendinţa politicii educaţionale de standardizare a tematicii studiilor universitare. Acest fapt reflectă în esenţă, nevoia de control administrativ a statului şi a reformei protestante. Planificarea şi organizarea conţinuţurilor educaţionale au început să se obiectualizeze în documente care purtau numele de curriculum.




.......................................................................................

Preşedintele Colegiului Psihologilor din România Mihai Aniţei trage atenţia că tot mai mulţi români au nevoie de psiholog, dar au acces foarte greu la serviciile unor astfel de specialişti 


Românii nu se mai bucură de sfârşitul de săptămână, nu se mai odihnesc suficient şi nu se recuperează. Aşa susţine profesorul Mihai Aniţei, preşedintele Colegiului Psihologilor din România, într-un interviu acordat ziarului „Adevărul“. Psihologul spune că mulţi dintre români ar avea nevoie de ajutorul unui specialist şi explică şi de ce: sunt stresaţi de cele două, trei joburi pe care mulţi le au, sunt cocoşaţi de datorii şi au ajuns sclavii creditelor pe care le-au făcut la bănci.   Totuşi, spune Aniţei, nu putem beneficia de consiliere gratuită din pricina unei legi prost făcute, care nu decontează serviciile la psiholog, ci doar pe cele pe care le primim la psihiatru. De asemenea, Aniţei a vorbit despre o supradimensionare a numărului de copii diagnosticaţi cu ADHD şi autism, despre care spune că sunt două afecţiuni „la modă“ în România secolului XXI.


Citeste mai mult: citeşte mai mult:





POLITICI PUBLICE ÎN GHIDAREA CARIEREI

Dandara Otilia, Conf. univ.dr., prorector, Universitatea de Stat din Moldova

Educaţia ca fenomen social, a avut în toate timpurile drept finalitate majoră integrarea omului în societate. Odată cu sporirea complexităţii relaţiilor sociale, diversificarea muncii, a apărut şi necesitatea susţinerii persoanei în procesul elaborării unui proiect de realizare socioprofesională. Statul ca factor de educaţie, deţine cîteva priorităţi: elaborarea şi implementarea politicilor educaţionale, constituirea şi menţinerea sistemului educaţional, formarea educatorilor. Aceste direcţii prioritare permit reproducerea cetăţeanului, deţinător al unor elemente comportamentale, ce contribuie la evoluţia socioeconomică a societăţii.
În contextul ideii, că sistemul de ghidare în carieră este un subsistem al sistemului educaţional, considerăm drept prioritate a statului, elaborarea politicilor publice vis-a-vis de problema dată. În situaţia cînd declarăm educaţia primă prioritate naţională, sine qua non, şi acţiunile orientate spre constituirea şi funcţionarea sistemului de ghidare în carieră trebuie să devină o prioritate. În caz contrar, eforturile de modernizare a curriculumului şcolar, tendinţa de implementare a tehnologiilor moderne, vor rămîne la etapa unor intenţii şi eforturi sterile, fără a avea o finalitate socială funcţională.
Sistemul de ghidare în carieră şi strategia realizării acestui proces are drept scop susţinerea procesului de proiectare a carierei. Proiectarea carierei este un proces permanent, încadrat în limitele de viaţă conştientă a persoanei, ansamblul de acţiuni, subordonate unor finalităţi clar definite orientate spre identificarea posibilităţilor de maximă valorificare a potenţialului individual.
Toate statele lumii care au o economie dezvoltată, sisteme ale protecţiei sociale a cetăţenilor deţin şi un sistem eficient de ghidare în carieră. La moment acest sistem se constituie şi funcţionează în contextul unor condiţii specifice:
- diversitatea factorilor educaţionali;
- creşterea perioadei şcolarizării;
- amplificarea procesului de educaţie permanentă;
- diversificarea activităţii profesionale;
- instabilitatea pieţei muncii.
În Republica Moldova sistemul de ghidare în carieră are o anumită configuraţie:
- există oficii ale forţei de muncă a căror clienţi sunt persoane în dificultate;
- lipseşte un sistem de instituţii şi servicii specializate pentru adolescenţi, tineri şi adulţi;
- lipseşte strategia clară de susţinere a persoanelor în proiectarea carierei.
            Evident că au fost întreprinse unele acţiuni în vederea constituirii sistemului de ghidare în carieră. În primul rînd au fost create oficii ale forţei de muncă, care au drept scop reintegrarea/integrarea în context socioprofesional a persoanelor aflate în dificultate. Prin esenţa sa, activitatea acestor oficii au drept misiune, ghidarea în carieră a acestor categorii de persoane, susţinerea lor în elaborarea unui plan de viaţă. A fost necesară, însă, constituirea unui sistem complex de ghidare în carieră. Odată cu constituirea sistemului educaţional din Republica Moldova, a devenit inevitabilă şi abordarea acestei probleme. S-au produs intervenţii la nivel de politici în domeniu.
            Problema ghidării în carieră este abordată în următoarele documente strategice:
a) Strategia Educaţie pentru toţi (2003);
b) Concepţia privind orientarea, pregătirea şi instruirea profesională a resurselor umane (2003);
c) Regulamenul pentru orientarea profesională şi susţinerea psihologică a populaţiei în problemele ce ţin de carieră (2004);
d) Curricula şcolară la dirigenţie, educaţie civică, educaţie tehnologică.
            Analizînd aceste documente de politică educaţională, constatăm promovarea unor priorităţi. De exemplu:
 Strategia Educaţie pentru toţi stipulează:
- pentru sec.XXI educaţia este sferă ocupaţională importantă şi investiţie avantajoasă;
- statul are un rol important în reglementarea relaţiilor dintre sistemul învăţămîntului şi piaţa muncii;
- prevederi cu referire la orientarea profesională iniţială.

- Concepţia privind orientarea, pregătirea şi instruirea profesională a resurselor umane prezintă o modalitate de realizare a procesului de ghidare în carieră în contextul unui nou sistem educaţional. Această concepţie ca structură prezintă explicit elementele constitutive ale unei concepţii.
- Regulamentul privind orientarea profesională şi susţinerea psihologică a populaţiei în problemele ce ţin de carieră, conţine:
- recunoaşterea faptului că ghidarea în carieră constituie o verigă importantă a procesului continuu de învăţămînt general;
- prevederi cu referire la finanţarea ghidării în carieră;
- încercări de a contura un sistem de ghidare în carieră.

Este salutabilă prezenţa acestor documente care au fost elaborate cu întîrziere (dacă ţinem cont de faptul că sistemul educaţional în Republica Moldova s-a constituit la începutul anilor ’90), dar care de fapt nu au reuşit să constituie şi să consolideze un sistem funcţional de ghidare în carieră.
            Putem identifica şi unele carenţe ale documentelor sus-numite:
- ghidarea carierei nu este abordată din perspectiva educaţiei sub aspect longitudinal (pe parcursul vieţii);
- formele/modalităţile de ghidare în carieră sunt prezentate superficial;
- nu putem identifica o conexiune dintre aspectul „sistem” şi aspectul „proces” al strategiilor propuse;
- concepţia are pretenţii de „acoperire” a unei problematici largi (ghidare, instruire profesională);
- se pune accent doar pe ghidarea în carieră a preadolescenţilor, adolescenţilor şi tinerilor, neglijîndu-se persoanele adulte;
- concepţia pune accent preponderent pe intervenţii de ordin psihologic, fără a aprecia procesul ca un fenomen educaţional complex;
- sistemul de ghidare în carieră trebuie să fie parte integrantă nu doar a învăţămîntului general, ci a întregului parcurs de formare a personalităţii;
- este necesară o determinare clară a activităţilor şi delimitarea lor de metodele utilizate;
- nu este stipulat un cadru regulamentar pentru persoanele cu vîrsta între 16-18 ani, care nu sunt încadraţi în sistemul de învăţămînt, dar nici nu sunt acceptaţi de către oficiile forţei de muncă drept şomeri, deoarece nu au atins majoratul.
În virtutea situaţiei create, subliniem necesitatea consolidării sistemului de ghidare în carieră şi prezentarea unor repere conceptual-metodice clare ale procesului în condiţiile cînd:
- trăim în perioada unui proces de mobilitate socială sporită;
- constatăm o diversificare şi instabilitate pe piaţa muncii;
- există o repartizare neuniformă a forţei de muncă în diferite sectoare ale economiei naţionale (sectoare suprasolicitate şi sectoare cu deficit de specialişti);
- se accentuează o tendinţă firească a omului de a-şi îmbunătăţi condiţiile de viaţă;
- într-un ritm alert al schimbărilor este inadmisibil să fie făcute erori în alegerea profesiei, care duc după sine investiţii nejustificate de ordin financiar, efort, timp, etc.
Prezenţa unui sistem de ghidare în carieră organizat în baza unor prevederi conceptuale clare şi funcţionale ar putea diminua demersul recuperator al activităţilor (doar cu accent sporit pe şomeri şi persoane social-vulnerabile), am putea preveni neglijarea unor categorii de vîrstă. Un sistem de ghidare în carieră consolidat ne-ar permite o abordare sistemică şi sistematică a procesului şi nu realizarea unor activităţi secvenţiale, bazate pe împrumutul unor idei neadaptate din concepţiile unor specialişti de peste hotare.
            În scopul îmbunătăţirii situaţiei existente propunem:
- o abordare integrativă a educaţiei pentru carieră în context educaţional;
- constituirea şi intensificarea activităţii structurilor specializate în ghidarea carierei;
- încadrarea elementelor de ghidare în carieră în cultura organizaţională a instituţiilor de învăţămînt şi întreprinderilor.
Ameliorarea sistemului de ghidare în carieră poate fi început cu sensibilizarea structurilor administrative sub aspect tridimensional (ministere, instituţii de învăţămînt, piaţa muncii).
Este absolut necesară promovarea ideii despre necesitatea ghidării în carieră şi prin formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice. Aceste acţiuni nu vor avea, însă, o finalitate concretă, dacă nu vom moderniza suportul conceptual-metodic.





                                               Orientarea în carieră şi educaţia pentru carieră

Eugenia Stârcea

„E înălţător să îţi alegi un ţel ş-apoi,
trecând prin foc, s-ajungi la el”
 (H. Ibsen)

Schimbările care s-au produs în ultima perioadă în toate domeniile vieţii şi condiţiile contemporane pe piaţia muncii impun luarea de către elevi a unor decizii realiste în legătură cu viitoarea lor carieră. Pe de o parte pentru tineri este important ca ei să-şi găsescă un loc de muncă care  să le aducă satisfacţie profesională, pe de altă parte, pentru prosperarea ţării, este important ca sistemul de învăţământ să pregătescă cadre pentru oprtunităţi reale luînd în considerare dinamica schimbărilor din economie. A avea o carieră în sens cotidian însemnă a avea o profesie sau un loc de muncă cu statut ridicat cu oportunităţi mari de avansare şi de remunerare; şi, dacă nu ai o carieră în sensul mai sus menţionat, atunci se consideră că ai o slujbă, un job, un loc de muncă. În sens contemporan cariera implică totalitatea experienţei de muncă- remunerată şi neremunerată- relizată de o persoană pe parcursul întregii sale vieţi.  
Piaţa muncii se schimbă cu rapiditate. Se face trecerea de la locuri de muncă organizate în jurul unor servicii clar definite, cu un set de sarcini previzibile, către locuri de muncă în care activitatea este se modifică în funcţie de priorităţi. Tinerii  care intră pe piaţa muncii nu vor mai alege un „loc de muncă pentru întreaga viaţă”, ci va fi nevoie ca ei să dobândească o înţelegere clară a talentelor şi intereselor lor şi a modului în care acestea pot fi aplicate într-o piaţă a muncii aflată într-o continuă schimbare. Iată de ce în ultimul timp se vorbeşte tot mai mult despre orientarea în carieră, educaţia pentru carieră, palnificarea carierei, termeni care înlocuiesc mai vechea noţiune de “educaţie şi orientare profesională”
Educaţia şi orientarea în carieră sunt împortante pentrui a-i ajuta pe trineri şă se înţeleagă pe sine, să aprofundeze instrumentele de care au nevoie pentru a înţelege oportunităţile de muncă disponibile şi să-şi dezvolte abilităţile de care au nevoie pentru a se corela cu respectuvele oportunităţi.
Pentru ca elevii să faca o tranziţie eficientă de la şcoală la locul de muncă este necesar ca sugestiile  să fie precise  şi actuale, informaţiile despre locurie de muncă, oprtunităţile de educaţie şi formare a tinerilor din şcoli să fie reale şi eficiente.
Prin urmare, este esenţial ca tinerilor din şcoli să li se ofere oportunitatea de a-şi asuma responsabilitatea
pentru planificarea şi dezvoltarea propriei cariere. Ei trebuie să înţeleagă importanţa unei flexibilităţi sporite în ceea ce priveşte tipurile de locuri de muncă şi pregătirea necesară de care au nevoie pentru a ocupa un loc de muncă.
În contextul schimbărilor de pe piaţa muncii, luarea unor decizii realiste şi bine informate devine extrem de importantă şi şcolile trebuie să se asigure că elevii sunt pregătiţi eficient pentru a-şi planifica în mod optim carierele profesionale viitoare. Procesul de luare a deciziilor trebuie să fie mult mai dezvoltat şi este indicat să se lucreze cu elevii de-a lungul unei perioade mai lungi de timp, pentru a avea certitudinea că aceştia pot să facă singuri alegeri. Cadrele didactice joacă un rol important şi, dacă înţeleg ce presupun serviciile de dezvoltare a carierei, ei pot sprijini procesul pentru a se asigura că tinerii iau decizii profesionale realiste şi îşi pot implementa planurile de acţiune privind cariera. Astfel, profesorii contribuie la asigurarea unei tranziţii uşoare a elevilor de la şcoală către muncă, formare profesională sau educaţie suplimentară.
Prin urmare, este important ca şcolile să furnizeze un program cuprinzător de educaţie şi orientare în carieră, astfel încât elevii să ia decizii realiste în ceea ce priveşte cariera.
Conştientientizînd actualitatea şi importanţa problemei Parlamentul a aprobat Concepţia privind orientarea, pregătirea şi instruire profesională a resurselor umane (Hotărârea nr. 253 /19.06.2003), elaborată în conformitate cu Concepţia Organizaţiei Internaţionale a Muncii nr. 142 privind orientarea profesională şi pregătirea profesională în domeniul valorificării resurselor umane, Geneva, 23 iunie 1975, ratificată de Republica Moldova la 28 septembrie 2001
Concepţia are ca scop „crearea unui sistem naţional unic, integral şi deschis cuprinzînd toate tipurile şi nivelurile de orientare, pregătire şi instruire profesională, capabil să asigure un cadru normativ adecvat şi condiţii organizatorice favorabile pentru valorificarea resurselor umane.”
Printre obiectivele Concepţiei se numără şi  „elaborarea şi aplicarea standardelor ocupaţionale, profesionale şi educaţionale pentru toate nivelurile de orientare, pregătire şi instruire profesională; elaborarea indicilor de evaluare şi monitorizare a acţiunilor de orientare, pregătire şi instruire profesională, determinarea perspectivelor dezvoltării şi durabilităţii acţiunilor respective”
Punând drept sarcini „pregătirea elevilor, tinerilor şi adulţilor pentru alegerea conştientă şi motivată a profesiei şi pentru muncă, diminuarea necorespunderii între cerere şi ofertă pe piaţa muncii, pregătirea profesională şi reciclarea cadrelor didactice în vederea aplicării unor noi metode de orientare, pregătire şi instruire profesională”
Concepţia prevede că realizarea  ei va fi asigurată „prin coordonarea şi cooperarea acţiunilor statului, partenerilor sociali, agenţilor economici, societăţii civile, ale tuturor celorlalţi factori implicaţi în procesul complex de orientare, pregătire şi instruire profesională şi care prestează servicii calificate în domeniu în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele metodico-organizatorice acceptate.”
Totodată legiuitorul a stabilit măsurile de bază pentru realizarea Concepţiei privind orientarea, pregătirea şi instruirea resurselor umane pun\nd în sarcina  Ministerului Educaţiei, a Ministerului Economiei şi a Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale,între altele:
“- Elaborarea unor planuri/programe ştiinţifico-metodice şi ştiinţifico-practice privind orientarea, pregătirea şi instruirea profesională
- Elaborarea indicilor de evaluare şi monitorizare în domeniul orientării, pregătirii şi instruirii profesionale
 - Asigurarea didactico-metodică a orientării, pregătirii şi instruirii profesionale
- Elaborarea şi implementarea programelor şi acţiunilor de orientare, pregătire şi instruire profesională la toate nivelurile de învăţămînt
- Dezvoltarea şi actualizarea continuă a sistemului de informare în domeniul învăţămîntului şi muncii
- Elaborarea proiectului de Lege privind orientarea, pregătirea şi instruirea profesională a resurselor umane”
La 31.05.2007 prin hotărârea nr. 605 Guvernul a aprobat  Strategia naţională privind politicile de ocupare a forţei de muncă pe anii 2007-2015
Printre liniile directoare specifice pentru ocuparea forţei de muncă trasate de Guvern în acest document se numără “sporirea eficienţei, a gradului de cuprindere şi a corespunderii programelor de orientare profesională, precum şi a consultanţei acordate de Agenţie, în conformitate cu cerinţele pieţei forţei de muncă, monitorizarea mai eficientă şi evaluarea periodică a acestor programe;”
De asemenea Strategia prevede  elaborarea Codului de orientare profesională în sistemul învăţământului general şi introducerea în sistemul liceal a obiectului “Orientarea profesională”
În conformitate cu aceste norme  în cadrul Direcţiei Generale Educaţie, Ştiinţă, Tineret şi Sport a Consiliului municipal Chişinău îşi desfăşoară activitatea Centrul Municipal de Informare şi Orientare Profesională (CMIOP) a cărui misiune este de a veni în ajutor cadrelor didactice în organizarea activităţii de orientare şi consiliere în carieră, dar şi elevilor , liceenilor, celorlalte categorii de persoane în adaptarea acestora la condiţiile tot mai solicitante ale vieţii contemporane.
Pe parcursul activităţii sale CMIOP a organizat un şir de seminare, sondaje, testări. A acordat servicii de consiliere şi a participat la organizarea expoziţiilor
Rezultatele sondajelor efectuate în anul şcolar 2008-2009 au arătat că doar 63% dintre absolvenţii gimnaziului sunt decişi în alegerea profesiei, pe când restul 37 %  încă n-au luat o decizie definitivă privind viitoarea lor carieră. Absolvenţii liceului sunt mult mai determinaţi în alegerea carieri, 81 la sută având o orientare clară. În alegerea profesiei, în special în familiile părinţii cărora au studii superioare, 20% urmează tradiţia familiei.
. Rezultatele sondajului au demonstrat o corelare slabă între solicitările copiilor şi cerinţele pieţei muncii. De exemplu, 28% optează pentru profesia de jurist, în total fiind nominalizate doar 10 meserii şi ocupaţii. Printre meseriile mai  solicitate se numără cele de bucătar, şofer, lăcătuş, lăcătuş auto, lemnar, sudor. Sondajul efectuat a arătat că elevii pot enumăra un număr relativ ,mic de profesii, ocupaţii sau meserii şi cu atât mai puţine informaţii despre conţinutul muncii presupus pentru exercitarea acestor activităţi, calităţile personale, cunoştinţele şi aptitudinile necesare profesiei date. Evident că în astfel de situaţii şi aria opţiunilor lor profesionale (realiste şi justificate) este restrânsă, fapt care are implicaţii nefaste asupra carieri lor profesionale (care va fi marcată de alegeri greşite, eşecuri, insatisfacţii frecvente schimbări ale slujbelor, alternate cu perioade de şomaj şi descurajare).

Arealul restrâns al profesiilor nominalizate denotă a şi slabă cunoaştere a cerinţelor pieţei muncii. O bună parte dintre absolvenţi către finele anului de studii, având deja o opţiune profesională, nu cunosc în ce instituţie pot însuşi profesia aleasă.
Mai mult de jumătate (53%) dintre absolvenţii de gimnaziu menţionează că nu au fost ghidaţi de nimeni în alegerea viitoarei carieri şi doar 21% consideră că sunt influenţaţi de familie. Dintre liceeni doar 39% consideră că au făcut alegerea de sine stătător acelaşi procent sunt influenţaţi de familie, restul fiind influenţaţi de alte persoane şi surse de informare.  Cu regret , şcoala nu este percepută de către elevi ca factor ce contribuie la orientarea lor profesională.  Astfel circa 70% n-au indicat nici o activitate în cadrul şcolii care i-ar fi ajutat în alegerea profesiei, restul 30% au menţionat orele de dirigenţie, de educaţie tehnologică, de educaţie economică, mesele rotunde cu specialişti invitaţi din diverse domenii, vizitarea expoziţiilor etc. Astfel considerăm necesar ca şcoala să-şi mărească substanţial contribuţia în acest domeniu prin eficientizarea activităţii sale, ceea ce se poate realiza prin instruirea continuă a cadrelor didactice cu privire la orientarea şcolară; lărgirea sferei de servicii de consiliere acordate de către CMIOP.



Niciun comentariu: